link do bip

 

 

 


 

Projekt wychowawczy

PODRÓŻ KU WARTOŚCIOM

rok szkolny 2017 /2018

 

Od października br. w naszej szkole będzie realizowany projekt „Podróż ku wartościom”. Zajmiemy się takimi wartościami jak: szacunek, dobroć, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga, samodyscyplina, pokojowość, sprawiedliwość, szczęście, mądrość, piękno, przyjaźń i miłość. Chcielibyśmy, by te wartości były dla naszych wychowanków drogowskazem w świecie relacji międzyludzkich. Wierzymy, ze te wartości skłaniają do zachowań, które są dobre dla wszystkich i nikogo nie krzywdzą. Stoją na straży życia i jego jakości, a jego brak stanowi zagrożenie dla świata. Tylko mocny wewnętrzny system wartości jest w stanie skłonić człowieka do zachowań moralnych w każdych okolicznościach. Dlatego tak ważne jest, by każdy posiadał swój wewnętrzny kompas moralny – samokontrolę.
Życzymy Wszystkim uczniom, by ta „podróż ku wartościom” była ciekawa i pełna niespodziewanych odkryć i przeżyć. Zapewne nie wszystkie etapy tej podróży będą łatwe ale nie jesteście sami. Zarówno wychowawcy Wam pomogą jak i autorzy projektu.

Autorzy projektu - zespół wychowawczy: Pani Agnieszka Flakiewicz, Pani Anna Załuska, Pani Marta Wicencjusz, Pani Elzbieta Maciuk i Siostra Monika

Koordynator projektu: Anna Załuska

 

Migawki z realizacji projektu:

 

 

W czwartek, 7 grudnia 2017 r. Pani Dyrektor Katarzyna Madej dokonała uroczystego otwarcia Korytarza Bohaterskiej Wyobraźni w ramach trwającego w naszej szkole projektu „Podróż ku wartościom”. Na uroczystości gościliśmy Panią Profesor Hannę Jastrzębską – Gzellę, która już rok temu zainspirowała nas do idei bohaterskiej wyobraźni. Wartością , którą zajęli się uczniowie klasy II a, III a, III b pod kierunkiem Anny Załuskiej była ODWAGA. Opowiedzieli wszystkim obecnym jak oni rozumieją to pojęcie i zaprezentowali scenki pokazujące jak można pomóc drugiemu człowiekowi oraz zwierzętom. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że wszyscy, którzy pomagają innym to bohaterowie dnia codziennego oraz żeby pomagać trzeba mieć wrażliwe, bohaterskie serce, oczy, uszy i ręce. Podjęliśmy deklaracje, że zaczynamy od naszego szkolnego korytarza.

 

 

Nasz projekt wychowawczy jest na półmetku. W czwartek, 26 stycznia 2018 r Zespół Wychowawczy zorganizował we współpracy z Panią Anetą Pastusiak i uczniami klasy VI podsumowanie części projektu pt. "Przystanek w podróży ku wartościom". Bardzo Wam dziękujemy! Byliście wspaniali! Mieliśmy przyjemność obejrzeć przygotowane plakaty i prezentacje poszczególnych klas dotyczące wartości. Po feriach rozpoczynamy kolejny, ostatni już etap.

 


 

Projekt świetlicowy

„OTWARTA PRZESTRZEŃ DLA WYOBRAŹNI”

rok szkolny 2017 / 2018


 

to rozszerzona formuła trwającego już dwa lata świetlicowego projektu ”Otwartej świetlicy”. Obecny projekt obejmuje wszystkich uczniów naszej szkoły, a więc nie tylko uczęszczających na świetlicę szkolną. Projekt uwzględnia zadania jakie stoją przed naszą szkołą w  roku szkolnym  2017 / 2018.

 

Będziemy zapraszać ciekawych ludzi, wykonujących swój zawód z pasją oraz posiadających różnorodne zainteresowania - Spotkania z ciekawym człowiekiem. Świetlica włączyła się do szkolnego projektu wychowawczego „Podróż do wartości”, zajmując się takimi wartościami jak bohaterstwo i piękno. Dlatego realizowane będą  zajęcia pozaszkolne „I ty możesz być bohaterem” oraz zajęcia plastyczne.

 

Powołamy do życia Mały Wolontariat Świetlicowy, w którym nasi uczniowie będą sprawdzać się podczas dyżurów obiadowych, podejmując akcje czytania młodszym klasom, pomagając odrabiać prace domowe  oraz włączając się do prac porządkowych w świetlicy. Mamy nadzieję, że wspomniane projekty znacząco wzbogacą realizowany przez świetlicę plan pracy.

 

Autorami projektu są: Elżbieta Maciuk, Marta Wicencjusz, Anna Załuska.

Zdjęcia i relacje z realizowanego projektu znajdują się na stronie głównej szkoły oraz w zakładce Świetlica.

 



 

 

MISTRZOWIE KODOWANIA

rok szkolny 2016 / 2017


Rok szkolny 2016/2017 zakończyliśmy uzyskaniem certyfikatu potwierdzającego aktywne uczestnictwo szkoły w IV edycji programu "Mistrzowie Kodowania", którego celem jest upowszechnienie nauki programowania w polskich szkołach. W ramach tego programu uczniowie uczestniczący w kole programistycznym  uczyli się podstaw programowania w środowisku Scratch, w którym tworzyli animacje, historyjki i proste gry a nauczyciel brał udział w specjalistycznych szkoleniach online – webinarach.            Programowanie uczy logicznego myślenia, rozwiązywania problemów, współpracy w grupie oraz cierpliwości. Pozwala lepiej zrozumieć i wykorzystać nowoczesne rozwiązania techniczne, sprawia, że uczeń nie jest biernym odbiorcą technologii informacyjno-komunikacyjnej, ale potrafi ze zrozumieniem realizować własne projekty i wykorzystywać je dla własnych potrzeb.

 

Wyzwanie podjęła pani Iza Jerzmanowska

 

Program Mistrzowie Kodowania jest objęty patronatem takich instytucji jak: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Program wspierany jest przez Szerokie Porozumienie na rzecz Umiejętności Cyfrowych, a partnerami Mistrzów Kodowania są: Superbelfrzy RP, Coderdojo, Centrum Cyfrowe, Dobra Edukacja oraz CEO.

 

Więcej informacji na stronie http://mistrzowiekodowania.pl/

 


 


Projekt

SZKOŁA DRAMY BOHATERSKIEJ WYOBRAŹNI"

realizowany w świetlicy szkolnej

rok szkolny 2016 / 2017

 

W naszej szkole od października 2016 do czerwca 2017 trwa projekt autorski dr Hanny Jastrzębskiej Gzelli Szkoła Dramy Bohaterskiej Wyobraźni realizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Łódzka Akademia Dramy – akredytowanym Ośrodkiem Centrum Zimbardo, Fundacją In Blanco, Kołem Terenowym ASSITEJ działającym w  Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego oraz Poleskim Ośrodkiem Sztuki. Dr Hanna Jastrzębska Gzella jest edukatorem  i pedagog dramy, trenerem Heroic Imagination Project.

 

Ideą Projektu  jest   szerzenie poprzez działania dramowe, artystyczne  i społeczne idei   bohaterstwa dnia codziennego,  solidarności społecznej  i  odpowiedzialności,  przeciwdziałania mechanizmom wykluczającym   osoby słabe oraz poszukiwanie  przez uczniów wewnętrznych zasobów do podejmowania działań  w sytuacjach, które wydają się lub są trudne. Są to założenia  Projektu Bohaterskiej Wyobraźni czyli Heroic Imagination Project HIP prof. Filipa Zimbardo, który został stworzony z myślą o tym, aby na bazie najnowszych osiągnięć psychologii społecznej dokonywać zmiany społecznej i stały się podstawą  do Szkoły Dramy Bohaterskiej Wyobraźni.

 

Celem projektu jest stworzenie przestrzeni  do:

 

1.Działań wychowawczych  i   edukacyjnych  opartych  na dwóch filarach: metodzie   dramy  i  programie prof. Zimbardo ,,Bohaterska wyobraźnia”.

2. Doświadczania przez uczniów  procesu uczenia się zawartego w  następującym cyklu:

- uwrażliwienie na problem za pomocą tekstów literackich, przykładów, zdarzeń oraz odkryć z dziedziny psychologii społecznej;

- refleksję osobistą i grupową  ( odkrycia w rolach i poza rolą);

- motywację do działania poprzez generowanie pomysłów na akcje społeczne w szkole – tworzenie  HIP szkoły;

- praktykowanie  zachowań bohaterskich .

3. Tworzenia  bazy pomysłów na HIP świetlicę – czyli  społeczność, w której członkowie wspierają się nawzajem oraz podejmują  działania ,,bohaterskiej codzienności”.

 

W Szkole Podstawowej nr 142 im. Zawiszy Czarnego w Łodzi, projekt realizowany jest przez Annę Załuską. Obejmuje dzieci świetlicowe z klasy II b, której wychowawcą jest Pani Magdalena Antczak.

 

Realizacja projektu:

  • Bohaterowie literaccy i filmowi.
  • Poszukiwanie bohaterów.
  • Wywiady dzieci z rodzicami na temat bohaterstwa.
  • Rysunki dzieci ilustrujące zasłyszane historie.
  • Praca dramowa na materiałach z wywiadów.
  • Tworzenie pojęcia bohaterstwa dnia codziennego.
  • Piosenka ,,Budzimy bohaterską wyobraźnię”.
  • Tworzenie Postaci bohatera dnia codziennego (oczy, uszy, ręce i serce).
  • Tworzenie scenariusza do filmiku ,,Podaj Dalej” – nagrywanie.
  • Haepening w szkole „Korytarz bohaterskiej wyobraźni”.
  • Nasze klucze do „hip klasy”, ,,hip świetlicy”.
  • Tworzenie z dziećmi banku pomysłów na działania w duchu bohaterskiej wyobraźni, czyli ,,nasze ambitne cele”.
  • Bajka Ciepłe i Puchate
Koordynator projektu: Anna Załuska

Zdjęcia i relacje z realizowanego projektu znajdują się w zakładce Świetlica.

 



ERASMUS+

EUROPEJSKI PLAN ROZWOJU SP NR 142 W ŁODZI

rok szkolny 2016/2017

 

  Europejski Plan Rozwoju szkoły powstał w oparciu o koncepcję pracy szkoły. Zawiera zdefiniowane potrzeby placówki i uwzględnia aktualne priorytety europejskie.  Powstał we współpracy Dyrekcji Szkoły z Radą Pedagogiczną, przedstawicielami Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego, lokalnymi instytucjami partnerskimi.

  W trakcie realizacji dopuszcza się możliwość dokonywania poprawek niezbędnych, które będą wynikały z możliwości szybkiego osiągnięcia celów.

  Europejski Plan Rozwoju szkoły jest kontynuacją dotychczasowej aktywności kadry i uczniów w wymiarze europejskim. Zawiera elementy poszerzające i obejmujące większą ilość kadry oraz uczniów, a także aktywności umacniające dotychczasowe efekty zarówno w wymiarze wewnątrzszkolnym jak i w otoczeniu szkoły i w jej powiązaniach ze szkołami europejskimi.

  Powołany został Zespół Zadaniowy do monitorowania realizacji planu.  Zostały zebrane informacje wyjściowe - opracowano mocne i słabe strony szkoły.

 

  Elementy wymagające wsparcia:

 

  - podniesienie motywacji i świadomości kadry do nabywania wiedzy  o wymiarze europejskim oraz identyfikacja szerokiej gamy potencjalnych korzyści dla uczniów i pracowników szkoły ( potrzebny katalizator, który wzbudzi entuzjazm i zachęci do podjęcia działań)

  - doskonalenie umiejętności językowych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, celem wprowadzenia elementów języka angielskiego w kształceniu zintegrowanym na odpowiednio wysokim poziomie nauczania

  - zwiększenie umiejętności kadry w nauczaniu i samodoskonaleniu się,

  - wzbogacenie umiejętności językowych, zwiększenie efektywności wdrażania nowoczesnych, aktywizujących metod i technik nauczania poprzez wykorzystywanie narzędzi multimedialnych,

  -  popularyzowanie i upowszechnianie narzędzi służących zdobywaniu informacji, upowszechnianie literatury anglojęzycznej,

  - zarządzanie szkołą wymaga kadry menadżerskiej, która posługuje sie językiem obcym, skutecznie porozumiewając się z przedstawicielami placówek oświatowych w Europie

 

 

  Plan Rozwoju Szkoły zakłada działania, których cele obejmują następujące obszary funkcjonowania szkoły:

 

1. Umiejętności i kwalifikacje pracowników, nowe narzędzia / metody nauczania

2. Umiejętności językowe

3. Innowacyjne programy nauczania

4. Organizacja nauczania i uczenia się

5. Umiejętność zarządzania

6. Współpraca ze środowiskiem (władza lokalna, rodzice, sponsorzy)

7. Wymiar europejski instytucji

 

  W ramach każdego z tych obszarów placówka stawia sobie określone cele i zadania wynikające z konieczności zaspokojenia różnorodnych potrzeb zarówno odnoszących sie do szkoły jako całości, jak i do poszczególnych jej składników: nauczycieli, kadry zarządzającej, uczniów.

 

 

ad 1. Doskonalenie metod nauczania najmłodszych uczniów i języków obcych, poszerzenie palety różnorodnych środków dydaktycznych zwiększających motywację uczniów, poszerzenie zastosowania technologii cyfrowych w nauczaniu, zwiększenie znaczenia metody projektów w nauczaniu,

ad 2. Doskonalenie umiejętności językowych nauczycieli uczących języków obcych jak i poszerzenie kompetencji kadry nauczycielskiej i zarządzającej, a przez to zwiększenie motywacji uczniów do nauki języków obcych,

ad 3. Dostosowanie programów nauczania do aktualnych potrzeb i zachodzących w Oświacie zmian

ad 4. Doskonalenie modelu uczenia się i nauczania poprzez wykorzystanie najlepszych doświadczeń i praktyk w innych krajach,

ad 5. Rozwój systemu informatycznego w zarządzaniu szkołą oraz doskonalenie organizacji pracy szkoły w sytuacji zwiększonej liczby młodszych uczniów.

ad 6. Utrwalenie i rozwijanie w opinii środowiska lokalnego obrazu szkoły jako aktywnej i dynamicznie rozwijającej się instytucji oświatowej, która w swojej pracy z uczniami wykorzystuje najnowsze narzędzia techniczne i organizacyjne oraz stara się być instytucja otwartą na świat, pozwalającą dawać swoim wychowankom dobre wzory obecności i działania w świecie różnorodnym i wielokulturowym oraz wrażliwość na wartości, które łączą tę różnorodność w jedną całość, podnoszenie autorytetu szkoły, stymulacja nowych form współpracy,

ad 7. Kontynuacja i poszerzanie sieci kontaktów  z nauczycielami w innych krajach Unii Europejskiej, podejmowanie nowych projektów dla uczniów, wzrost  poziomu świadomości i zainteresowania innymi kulturami w kontekście Unii Europejskiej wśród uczniów i nauczycieli, przygotowanie uczniów do roli obywateli wielonarodowego, wielokulturowego i wielojęzycznego społeczeństwa europejskiego.

 

 

Europejski Plan Rozwoju Szkoły został opracowany przez koordynatora projektu „Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej” programu Erasmus+  Beatę Kwiatkowską

 

 

 


 


PROJEKT SZKOLNY

„OTWARTA ŚWIETLICA”

ROK SZKOLNY 2015 / 2016


  • Spotkania z ciekawymi ludźmi „Ciekawi ludzie, ciekawe sprawy”
  • Promowanie zdrowego i ekologicznego życia „Graj w zielone”
  • Kiermasz i warsztat bożonarodzeniowy „Upominki dla Rodzinki”
  • Kształtowanie pozytywnych postaw wobec zwierząt „Zwierz to nie rzecz”
  • Tydzień Życzliwości pod hasłem „Kultura i szacunek” - Dzień Życzliwości w Szkole
  • Kiermasz i warsztaty bożonarodzeniowe „Upominki dla rodzinki”
  • Spotkania z literaturą: „Świetlicowe poczytałałki”, „Czytanie łączy pokolenia”
  • Kiermasz i warsztaty wielkanocne
  • Zajęcia z przedszkolakami podczas Dnia Otwartego SzkołyTydzień Zawiszy Czarnego
  • Tydzień Zawiszy Czarnego - Dzień Patrona w Szkole.

 

ZAPRASZAMY DO ZAKŁADKI ŚWIETLICA, BY ZOBACZYĆ JAK REALIZUJEMY PROJEKT!




 

PROJEKT „WOJNY DOROSŁYCH - HISTORIE DZIECI"

rok szkolny2014 / 2015


"Czytamy i Odkrywamy"


 

Spacer po Cmentarzu Żydowskim


17 maja 2015 r., o godz. 11 wybraliśmy się na niedzielny spacer z przewodnikiem po największym w Europie Cmentarzu Żydowskim. Szczęśliwie deszcz nie pokrzyżował nam planów i mogliśmy w skupieniu wysłuchać ciekawej i tragicznej historii cmentarza, gdzie spoczęło wiele osób zasłużonych dla rozwoju naszego miasta i jego dziejów jak: rabini, fabrykanci, lekarze, działacze społeczni. Ich grobowce stanowią często wysokiej klasy dzieła sztuki  kamieniarskiej i kowalskiej. Tu również pochowane są ofiary jednego z najtragiczniejszych wydarzeń w dziejach ludzkości – Holokaustu.



Lekcja z IPN


Dnia 11 maja 2015 r. pracownik Instytutu Pamięci Narodowej przeprowadził uczniom klas drugich i trzeciej lekcje na temat symboli narodowych, a w klasach szóstych grając z uczniami w grę planszową „303”, opowiedział w bardzo ciekawy sposób o udziale polskich lotników w bitwie o Wielką Brytanie podczas II Wojny Światowej. Gra „303” jest trójjęzyczna, angielsko-czesko-polska, co przypomina wspólna walkę w obronie wolności pilotów czechosłowackich i polskich, którzy wsparli Brytyjczyków w Bitwie o Anglię. Symbolem braterstwa broni są postacie trzech lotników Dywizjonu 303: Witolda Urbanowicza, Johna Kenta, Josefa Františka. O bohaterach tej bitwy i samolotach na których walczyli można dowiedzieć się więcej z dołączonego do gry opracowania.


Przegląd Piosenki Żołnierskiej


Dnia 15 maja 2015 r. w naszej bibliotece szkolnej odbył się po raz pierwszy Przegląd Piosenki Żołnierskiej. Uczniowie pod kierunkiem Pani Liliany Ciszewskiej przygotowali własny repertuar. W przeglądzie wzięli udział: Lucyna Miniszewska, Daria Żurawska i Natalia Mościcka z klasy II a, Mikołaj Rzeżnicki z V a oraz Ewa Wetmańska, Maria Gruszczyńska,, Bianka Przygucka i Ela Szosland – Foltyn .

Na wyróżnienie zasługują wszyscy, którzy zaśpiewali czysto pod względem intonacyjnym oraz zaprezentowali ciekawą interpretację utworów. Nagrodą dla uczniów będzie występ podczas Festiwalu – uroczystości podsumowującej Projekt „Wojny dorosłych – historie dzieci” w ramach Programu Szkoły z Klasą 2.0

 

 

 

Lekcje metodą dramy


Dnia 22 kwietnia 2015, klasy piąte wzięły udział w warsztatach dramowych w oparciu o lekturę książki „Bezsenność Jutki” Doroty Combrzyńskiej – Nogali, które przeprowadziła w naszej szkole Pani Hanna Jastrzębska – Gzella. Wprowadziła uczniów w temat przypominając i historię Jutki, jej rodziny i przyjaciół oraz opowiadając o ciężkich i tragicznych losach Żydów w Litzmannstadt Ghetto. Zainicjowała takie sytuacje fikcyjne, które pozwoliły uczestnikom wejść w różne role. Uczniowie poradzili sobie wspaniale przygotowując samodzielnie scenki, improwizując wchodzili w role przekazując  ich najważniejszy sens. Podkreślić należy spontaniczność i naturalność zachowań uczniów.

 

Kolejne warsztaty metodą dramy odbyły się  6 maja 2015 r. w Poleskim Ośrodka Sztuki. Wybór miejsca był starannie dobrany przez prowadzącą warsztaty Panią Hannę Jastrzębską – Gzellę . W zabytkowych wnętrzach uczniowie klasy III oraz V a mogli poczuć klimat dworku okresu międzywojennego, w którym urodziła się tytułowa bohaterka książki „Syberyjskie przygody Chmurki” i jej beztroskie trzy lata życia. Trzask otwieranych i zamykanych potężnych, zabytkowych drzwi oraz sceneria wnętrza wagonu i mijanych krajobrazów, którą uczniowie wspaniale oddali posługując się skromnymi rekwizytami, pozwoliło choć trochę zrozumieć lęk, niepokój i niepewność losów wysiedlanej z Polski małej Chmurki, jej  babcię i ciocię na daleką Syberię. W ostatnim pomieszczeniu uczniowie stworzyli scenerię syberyjskiej zimy i wchodzili w rolę małej Chmurki oraz zatroskanej i ciągle wspominającej Polskę babci, a także stale głodnej i strasznej Natki. Symboliczna w tej przestrzeni okazała się siekiera, dzięki której udało się przeżyć wiele syberyjskich zim zarówno Chmurce jak i jej rodzinie oraz prawdziwe, szklane, kolorowe jajo symbolizujące wolność, radość i marzenia.

 

 


UFoN - 13 kwietnia 2015


Obecna edycja Programu prowadzona jest pod hasłem „Czytamy i odkrywamy”. Od listopada 2014 nauczyciele z uczniami czytają książki z serii „Wojny dorosłych – historie dzieci”. Jest to wzruszająca literatura faktu, wydana przez Muzeum Powstania Warszawskiego i wydawnictwo Literatura. Te trudne historie dzieci z czasów II wojny światowej, napisane są w ,przystępnej dla dzieci, formie opowieści. Uczą szacunku dla ludzi, którym udało się przeżyć gehennę wojny, przedstawiają tragiczne wydarzenia, ale również każą nam doceniać to, co mamy i cieszyć się z każdego dnia.

Nie ograniczamy się jednak tylko do czytania, gdyż druga część hasła to „odkrywanie”. Odkrywamy więc naszą przeszłość. Poznajemy historię miasta, szczególnie Bałut, które były miejscem najtragiczniejszych wydarzeń wojennej Łodzi. Uczniowie klas szóstych już jesienią byli na stacji Radegast, by przypomnieć sobie historię Litzmannstadt Ghetto.

Klasa V a, po przeczytaniu książki Doroty Combrzyńskiej – Nogali „Bezsenność Jutki”, korzystając z Internetu i nowych technologii komunikacyjno – informacyjnych pogłębia wiedzę na temat Litzmannstadt Ghetto, życia codziennego dzieci żydowskich i tragicznych losów ich rodzin.

Wszyscy mieliśmy okazję obejrzeć wystawę zorganizowaną w naszej szkole,
w pracowni polonistycznej pt. „Dzieci łódzkiego getta”. Uczniowie klas IV – VI na zajęciach  prowadzonych przez pracownika Centrum Dialogu poznali postać Jana Karskiego – emisariusza, który przekazał światu dokumenty opisujące tragiczną sytuację narodu żydowskiego skazanego przez hitlerowców na holokaust.
W kwietniu i maju będziemy mieli okazję uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych z wykorzystaniem gier planszowych, wziąć udział  w grach miejskich, odwiedzimy cmentarz żydowski .

Uczniowie klasy II a, nie tylko przeczytali książkę  Beaty Ostrowickiej „Jest taka historia, opowieść o Januszu Korczaku”, ale korzystając z Internetu i nowych technologii komunikacyjno – informacyjnych (TIK) zgromadzili wiedzę na temat tego wspaniałego człowieka. Wykonali bardzo ciekawe plakaty, o czym mogliśmy się przekonać się oglądając przygotowany przez nich film.

Klasa III, po wcześniejszym przeczytaniu książki Doroty Combrzyńskiej – Nogali „Syberyjskie przygody Chmurki”, w różnorodny sposób odkrywała, co to jest Syberia i jakie były losy Polaków deportowanych na Syberię przez władzę Związku Radzieckiego.

Klasy piąte i szóste czytały książkę Andrzeja Marka Grabowskiego „Na Pięknym Brzegu”. Podczas lekcji języka polskiego, lekcji bibliotecznej w Bibliotece Rejonowej nr 2 oraz zajęć prowadzonych przez pracownika Instytutu Pamięci Narodowej w naszej szkole, uczniowie poznali historię Powstania Warszawskiego i historię młodych ludzi biorących w nim udział. Uczennice z klasy szóstej również na zajęciach Koła Przyjaciół Biblioteki opracowywały tę lekturę.



MURAL "WOJNA CZY POKÓJ"

Dnia 16 i 18 marca 2015 zostały zorganizowane w szkole warsztaty plastyczne pt. "Jak stworzyć mural" dla wszystkich chętnych uczniów, którzy wzięli udział w Konkursie Plastycznym "Wojna czy pokój" na projekt murala.

 

Wykład z teorii street artu i film na  temat tworzenia ściennych malowideł pobudził wyobraźnie dzieci, rozwinął kreatywność i zachęcił do stworzenia wspólneg projektu murala. Przyświecała wszystkim idea pokazania świata bez wojen, wizja wspólnoty, szacunku i wzajemnej tolerancji wszystkich ludzi na świecie. Stworzony przez uczniów projekt murala to tryptyk będący ich szczerą wypowiedzią o wartości pokoju oraz prawie każdego człowieka do życia i szczęścia. Warsztat unaocznił duży potencjał i zapał do "nietypowych" działań plastycznych uczniów w różnym wieku.


 

Odkrywmy - poszukujemy też w różnorodny sposób wiadomości na temat II Wojny Światowej i holokaustu. Uczniowie omawiają na lekcjach te trudne zagadnienia, uczestniczą w lekcjach bibliotecznych, które odbywają się w Bibliotece Rejonowej nr 2, a także prowadzonych przez pracowników IPN i Centrum Dialogu.

 

 

Uczniowie klas szóstych zmierzyli się w grze wojennej "Dywizjon 303", którą wcześniej omówił pracownik Instytutu Pamięci Narodowe Pan Artur Ossowski.Opowiedział w bardzo ciekawy sposób o bohaterskich czynach naszych zołnierzy w Bitwie o Anglię.

 

Dnia 23 marca Pan Szymon Pawlak z Centrum Dialogu przeprowadził dla uczniów klas IV - VI lekcje w oparciu o wystawę "Dzieci łódzkiego getta".

 

 

 

Klasa V a - Lekcja w Bibliotece Rejonowej nr 2. Temat: Litzmannstadt Ghetto - getto żydowskie w okupowanej przez nazistów Łodzi (26.01.2015)






 

 

Koło Przyjaciół Biblioteki - Lekcja w Bibliotece Rejonowej nr 2. Temat: Dzieci i młodzież w Powstaniu Warszawskim (03.03.2015)



 

 

 

Klasy: VI a i VI b - Lekcja prowadzona przez Pana Grzegorza Nawrota z Instytutu Pamięci Narodowej. Temat: Powstanie Warszawskie 1944 (06.03.2015)



 

 

Dzień Babci i Dziadka

Dziadkowie poświęcili czwartkowe popołudnie 22 stycznia 2015, aby spotkać się razem z dziećmi i przy ciasteczkach i faworkach czytać wiersze, bajki i opowiadania. Co bardziej odważni  mogli wziąć udział w przygotowanym quizie "Babciu, Dziadku czy znacie te książki ...". Najlepsi otrzymali słodkie nagrody. Wspólne czytanie przeplatane było wierszami recytowanymi przez dzieci dla swych Dziadków i śpiewaniem piosenek.

Popołudnie upłynęło w bardzo miłej i ciepłej atmosferze. Szkoda, że podobne święto dopiero za rok ...

 

 


LISTOPAD - GRUDZIEŃ 2014

Czytamy w klasach, bibliotece, podczas długich przerw książki z serii "Wojny dorosłych - historie dzieci", odkrywamy ciężkie i tragiczne losy dzieci i młodzieży pod okupacją hitlerowską podczas II Wojny Światowej. Na lekcjach plastyki uczniowie ilustrują fragmenty czytnych przez nauczyciela książek z serii "Wojny dorosłych - historie dzieci".

 

 

3 – 14 listopada 2014 - Długa przerwa z książką

Pani Dyrektor rozpoczęła akcję "Długa przerwa z książką" od głośnego czytania książki Doroty Combrzyńskiej – Nogali, pt. „Bezsenność Jutki”. Uczniowie z zainteresowaniem śledzili przeżycia małego żydowskiego dziecka w Litzmannstadt Ghetto".

 

 

 

 

17 listopada 2014 – spotkanie z pisarką Dorotą Combrzyńską - Nogala

W ramach realizacji projektu "Wojna dorosłych - historie dzieci" 17 listopada  gościliśmy w naszej szkole łódzką pisarkę, Panią Dorotę Combrzyńską - Nogala - absolwentkę filologii polskiej na Uniwersytecie Łódzkim, mieszkającą w Łodzi, pracującą z dziećmi niesłyszącymi, współautorkę cyklu programów dla dzieci emitowanych w lokalnej telewizji, autorkę wielu powieści m.in. "Bezsenność Jutki", "Syberyjskie przygody Chmurki", "Możesz wybrać, kogo chcesz pożreć".


Tego dnia na spotkanie z uczniami naszej szkoły przybyła redaktor naczelna Wydawnictwa L:iteratura, Pani Wiesława Jędtrzejczyk. Opowiedziała o serii książek "Wojny dorosłych - historie dzieci". Oto one:

Bezsenność Jutki, Dorota Combrzyńska-Nogała

Jest taka historia-opowieść o Korczaku, Beata Ostrowicka

Syberyjskie przygody Chmurki, Dorota Combrzyńska-Nogała

Zaklęcie na "W", Michał Rusinek

Czy wojna jest dla dziewczyn?, Paweł Beręsewicz

Mój tata szczęściarz, Joanna Papuzińska

Wszystkie moje mamy, Renata Piątkowska

Asiunia, Joanna Papuzińska

Wojna na Pięknym Brzegu, Andrzej Marek Grabowski

 



Stacja Radegast - klasy: VI a, VI b


Dnia 6 listopada 2014 r. wychowawczynie klas szóstych, Pani Marii Hańczak i Pani Liliana Ciszewska zorganizowały swoim wychowankom wycieczkę do Stacji Radegast, miejsca przeznaczonego przez niemieckich nazistów do odprawiania transportów Żydów najpierw do miejsca zagłady w Chełmnie n. Nerem, a podczas likwidacji łódzkiego getta - w połowie 1944 r. miejsca wywożenia Żydów do komór gazowych Auschwitz-Birkenau. Uczniowie oddali hołd pomordowanym Żydom zapalając symboliczny znicz.


 




Projekt „I KOT I PIES”


W dniach 15 - 31 października 2014 r. realizowany był w naszej szkle projekt „I kot i pies”.

W pierwszym tygodniu odbyły się we wszystkich klasach prelekcje na temat bezdomności zwierząt, a w szczególności psów i kotów. Z naszymi uczniami spotkał się przedstawiciel Fundacji „Azyl, który przyprowadził ze sobą swoich podopiecznych:  gołębia, kota i psa „Krecika”. Krecik podbił serca nas wszystkich. Pomimo swojego kalectwa, pokazał nam, że biega i cieszy się z kontaktu  ze swoim panem tak jak każdy inny kochany przez domowników pies. Pan Piotr Jobczyk opowiadał o roli schronisk dla zwierząt, zapobieganiu bezdomności, obowiązkach wszystkich ludzi wobec bezdomnych zwierząt oraz o możliwości bezpłatnego czipowania zwierząt i bezpłatnej sterylizacji (691-799-579). Dzieci wykazały się odpowiedzialnością za czworonogów i przyniosły bardzo dużo karmy dla psów.

 

Kolejny tydzień był poświęcony kotom. Gościliśmy wolontariuszki z Fundacji Kocia Mama, które z ogromną pasją i miłością do kotów przekazywały wiedzę o swoich podopiecznych i roli jaką wolontariusze spełniają w łódzkim środowisku. Ogłoszony został również Dzień Kota. Tego dnia dzieci przebrały się za koty, w świetlicy szkolnej miały malowane buźki, a także okazały swoją miłość do kotków rysując przepiękne rysunki i przynosząc do szkoły karmę i kocie przysmaki.

 

Posumowaniem projektu były konkursy plastyczne: „Futrzak na kanapie czyli z kotem i psem pod jednym dachem” dla młodszych uczniów  i „Ochrońmy zwierzęta” dla klas starszych. Nagrody ufundowała Fundacja „Azyl”.

 

Zdjęcia z relazacji projektu w zakładce fotowydarzenia.


 

Szkoła Podstawowa nr 142 w Łodzi uzyskała dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi na dofinansowanie zadania "Zaplanowanie i utworzenie ekopracowni w Szkole Podstawowej nr 142 w Łodzi".

 


 

 

Już trzeci rok realizujemy projekt „KLUB PRZEDSZKOLAKA”. W każdą drugą sobotę miesiąca zapraszamy przedszkolaki na zajęcia tematyczne, które prowadzą nauczyciele naszej szkoły. W czasie spotkań dzieci biorą udział w różnych formach zabawy: zajęciach ruchowych, plastycznych, muzycznych, przyrodniczych.  Projekt ma na celu oswojenie dzieci ze szkołą, eliminowanie stresu „pierwszaka”, rozwijanie kreatywności dziecka, usprawnianie małej i dużej motoryki.

Spotkania odbywają się od godz.10.30 – 13.00.

 

SPOTKANIA KLUBU PRZEDSZKOLAKA W ROKU 2014/2015 ODBYWAJĄ SIĘ OD GODZ. 10.30 DO 13.00

  • 8 września "Wspomnienia z wakacji" - Dorota Pawlak, Małgorzata Budynek
  • 11 października "Idzie do nas Pani Jesień" - Magdalena Michlińska, Izabela Jerzmanowska
  • 8 listopada "Barwy jesieni"- Barbara Kropidłowska, Marta Fuks-Frankiewicz
  • 13 grudnia "W Krainie św.Mikołaja" - Anna Łodwig, Ewa Gnyp, s.Magdalena
  • 10 stycznia "Tropy" - Beata Kwiatkowska, Dorota Korycka
  • 28 lutego Dzień Otwartych Drzwi
  • 14 marca "Już wiosna" - Elżbieta Stańczak,Agnieszka Pawliczak, Agnieszka Flakiewicz
  • 11 kwietnia "Po drugiej stronie tęczy" - Magdalena Antczak, Ewelina Jastrzębowska, Elżbieta Maciuk
  • 9 maja "Majowe czary-mary" Anna Załuska, Liliana Ciszewska, Maria Hanczak

 

 


 

 

 

 

szklanka_mleka_2011.jpg   owoce-w-szkole.jpg

 

 



PLAN DZIAŁAŃ

W RAMACH PROGRAMU SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE

NA ROK SZKOLNY 2013/2014

 

 

Nazwa szkoły:

Szkoła Podstawowa 142 im. Zawiszy Czarnego w Łodzi ul. Łupkowa 6

 

Opracowała:

Małgorzata Budynek - nauczycielka przyrody

Dorota Pawlak – nauczycielka nauczania zintegrowanego

 

Problem priorytetowy:

 

„Dobre maniery drogą do kariery” czyli właściwe zachowanie umożliwia właściwe funkcjonowanie w społeczeństwie – dbamy o zdrowie psychiczne i społeczne uczniów

 

Cel:

Kształtowanie właściwych postaw związanych z kulturalnym zachowaniem, oraz doskonalenie właściwego zachowania podczas spożywania posiłków w szkole.

 

Kryterium sukcesu:

Obserwacja postępów związanych z właściwym zachowaniem się uczniów wobec rówieśników i pracowników szkoły .

 

 

Zadania/działania:

 

  • Przeprowadzenie godzin wychowawczych lub pogadanek związanych z właściwym zachowaniem 2 razy w semestrze w każdej klasie
  • Przestrzeganie zasad właściwego spożywania posiłków na stołówce (higiena, sposób zachowania)
  • Przestrzeganie zasad właściwego zachowania się podczas przerw
  • Utworzenie gazetki tematycznej „Ucz się dobrych manier”
  • Konkurs międzyszkolny literacko –plastyczny „Magiczne słowa”
  • Utworzenie karty zasad dobrego zachowania przedstawienie ”Moje zachowanie świadczy o mnie”
  • Rywalizacje klasowe: klasy I-III konkurs „Jednodniowy jadłospis”, klasy IV - VI konkurs "Szykowne śniadanie w szkole"
  • Wprowadzenie zwyczaju słuchania muzyki podczas spożywania śniadań
  • Kosz śniadaniowy (stworzenie miejsca na zbieranie produktów śniadaniowych z przeznaczeniem dla osób bez śniadania)
  • Konkurs plastyczny„Mój wygląd świadczy o mnie” – wykonanie plakatu na zadany temat, np.: Zdrowe zęby i paznokcie
  • Pakiet śniadaniowy (możliwość zakupienia śniadania w szkole)

Inne działania planowane w ramach edukacji zdrowotnej:

  • Konkurs plastyczny „Hałas szkodzi zdrowiu"
  • Wystawa prac plastycznych „Wady wzroku i profilaktyka”
  • VII Szkolna Olimpiada Zdrowia i Mądrości
  • Konkurs plastyczny „Bezpieczne ferie”
  • Zajęcia gimnastyki korekcyjnej
  • Zajęcia na pływalni
  • Zajęcia logopedyczne
  • Pieszy rajd „Ku zdrowiu”
  • Pokaz udzielania pierwszej pomocy przygotowany przez wolontariuszy PCK
  • Rozdawanie mleka i warzyw dla uczniów klas I -IIISzkolenie dla rodziców „Jak udzielać pierwszej pomocy przedmedycznej”
  • Szkolenie dla rodziców klas I ”Zdrowe odżywianie”
  • Przeprowadzenie lekcji "Jak dbać o zęby" w klasach I, II ,III i IV a i IVb zgodnie z projektem przygotowanym przez PCK

91-527 Łódź, ul. Łupkowa 6 tel./fax 42 659 76 38,500 133 696 e-mail: sp142lodz@wp.pl