Liceum Ogólnokształcące nr 15 im. Jana Kasprowicza w Łodzi

Międzynarodowe spotkania w Szwajcarii - wioska dziecięca - Kinderdorf Pestalozzi

W  dniach od 15 do 30 listopada 2016 r wyruszyliśmy dwunastoosobową grupą uczniów z naszej szkoły i nauczycielką panią Agatą Chudzią  na międzynarodowe warsztaty, których tematem była kultura i wielokulturowość.

W wiosce  Kinderdorf Pestalozzi, które stało się na dwa tygodnie naszym domem, przywitała nas słoneczna i wiosenna pogoda oraz górskie krajobrazy. Mieliśmy swój własny dom, dom który stawał się powoli prawdziwym domem z duszą, w centrum którego wg polskiej tradycji jest kuchnia. Tak więc uczyniliśmy już pierwszy krok w integracji kulturowej.

Na terenie ośrodka znajdowały się oprócz kilkunastu domków mieszkalnych, zamieszkiwanych między innymi przez uczestników warsztatów z Polski i Mołdawii, szkoła, sala gimnastyczna i  klub młodzieżowy. Przy wejściu do wioski obok polskiej flagi, widniały flagi wielu innych  krajów uczestniczących w warsztatach i realizujących idee szwajcarskiego wychowawcy i pedagoga Johana Wilhelma Pestalozziego.

Zapoznaliśmy się z innymi grupami z Polski oraz organizatorami warsztatów: Kate i Pascalem oraz młodzieżą z Mołdawii. Spodobał się nam mołdawski temperament, a Mołdawianie zachwycili się polską historią i kulturą. Nawiązaliśmy międzynarodowe kontakty i przyjaźni. Rozdaliśmy także nowym kolegom z Mołdawii książki i foldery o naszym mieście i regionie.

Codziennym miejscem naszych spotkań była szkoła a językiem warsztatów był język angielski, który wszyscy pilnie doskonalili. Do szkoły chodziliśmy codziennie, a zajęcia trwały od godziny 9.00 do 17.00 z przerwą na kawę i  obiad. Wieczory spędzaliśmy wspólnie na integracji w sali gimnastycznej, czy w klubie młodzieżowym w międzynarodowym towarzystwie.

Podczas warsztatów był podejmowany szereg ważnych tematów dla młodzieży : integracja, wyznaczanie celów, tolerancja, geneza i rozwiązywanie konfliktów, tożsamość oraz warsztaty radiowe, które były podsumowaniem całego pobytu w Kinderdorf Pestalozzi.

Uczestniczyliśmy także w  pieszych wędrówkach w górzyste okolice, poznaliśmy najbliższe miasto St. Gallen i jego przedświąteczny adwentowy klimat, który zagościł na ulicach szwajcarskich miast. Tu spotkaliśmy młodych wolontariuszy, którzy z zaangażowaniem rozdawali ciasteczka, złote myśli i serdeczne uściski zupełnie za darmo. A w  centrum miasta stała ogromna choinka przyozdobiona przez tutejszą młodzież pomalowanymi talerzami i filiżankami.

Podczas całego pobytu integrowały nas zajęcia-warsztaty w międzynarodowych grupach.. Miła, przyjazna atmosfera, ale i  wymagająca postawa naszych opiekunów sprawiały, że zaczęliśmy funkcjonować na szwajcarskich obrotach i uczyliśmy się powoli „chodzić jak w szwajcarskim zegarku”.

Mięliśmy też  sposobność zwiedzić  fabrykę sera, Muzeum Techniki Witerthur oraz zobaczyć słynne wodospady na rzece Ren. Trafiliśmy także do fabryki serów, gdzie zapoznaliśmy się z produkcją słynnych szwajcarskich serów. Na degustacje też mieliśmy okazję. Ciekawym miejscem wielokulturowych spotkań było miasto Zurich, najbardziej zaludnione miasto Szwajcarii. Tu na Uniwersytecie Technicznym studiowali wybitni naukowcy Rentgen i Einstein. Zwiedziliśmy także miasto Konstanz nad Jeziorem Bodeńskim i słynny Jarmark Adwentowy, który przybliżał atmosferę nadchodzących świąt Bożego Narodzenia.

Wielką atrakcją był dla nas wycieczka w samo centrum Alp. Szczyt Santis w Alpach Wschodnich i widoki ponad chmurami. Zrobiły one na nas ogromne wrażenie, tym bardziej, że ponad chmurami świeciło słońce, a na ziemi było całkiem ponuro.

Podczas naszego pobytu poznawaliśmy także mentalność i styl życia Szwajcarów, którzy cechują się rzetelnością, solidnością, dokładnością, skromnością ale i  wielkim szacunkiem do pracy , rzeczy i  drugiego człowieka. Tu w Kinderdorf Pestalozzi mogliśmy czuć się bezpiecznie, bo troska o nasze bezpieczeństwo w domku była pewne jak w szwajcarskim banku.

Po dwóch tygodniach nadszedł czas rozstania. Żal nam było opuszczać Kinderdorf Pestalozzi, a żegnając Mołdawian, którzy jako pierwsi opuszczali ośrodek, zapaliliśmy balon w kształcie serca, który unosząc się w przestrzeń niósł nasze przyjaźnie i wspólnie spędzone chwile.

W drodze powrotnej do Polski pojechaliśmy jeszcze do Ulm w Niemczech, gdzie znajduje się słynna katedra, zwiedziliśmy także w Bregenz nad Jeziorem Bodeńskim i  znany teatr na wodzie, gdzie corocznie odbywają się słynne przedstawienia teatralne- Bregenzer Festspiele.

Dwa tygodnie intensywnej szwajcarskiej szkoły J.W.Pestalozziego, wymiany doświadczeń, opinii, uczestnictwa w ciekawych warsztatach, międzynarodowej integracji zmieniały nasze pojmowanie świata, pojmowanie i rozumienie otoczenia oraz samych siebie.

Młodzież wyjechała z przekonaniem, że nastąpiła w nich zmiana, gdyż zrozumiała wiele rzeczy i stała się lepsza, tak o sobie mówili. Miejmy nadzieję, za przykładem szwajcarskiego pedagoga i wychowawcy Pestalozziego, wcieli poznane idee w życie i będzie budowała nowy lepszy świat.

Podczas międzynarodowych spotkań promowaliśmy także nasze miasto i nasz region  a materiały promujące Łódź zapewniły: Urząd Miasta Łodzi, Urząd Marszałkowski, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Lotnisko w Łodzi i ZWiK Sp. Z o.o.

link do bip link do librus link do moodle